Hivatalosan óvodai és iskolai szociális segítőknek neveznek bennünket, mivel (Magyarországon) nem csak szociális munkások láthatják el ezt a tevékenységet. Az óvodai és iskolai szociális segítő szolgáltatást kötelező jelleggel a 2018/19-es tanévben vezették be a magyar köznevelési intézményekben - ovikban, sulikban. A szolgáltatás a gyermekvédelmi alapellátás része, és az intézmények részéről nem opcionális - ez nagyon fontos kitétel. Az állami köznevelési intézményeken felül elérhető a magán-, alapítványi és egyházi intézményekben is. Hogy milyen a fogadtatása? Intézménye válogatja, és nyilván nagyban függ a szociális munkás / szociális segítő személyétől, szakmai felkészültségétől is.
Az iskolai szociális munka nemzetközi hálózata szerint jelenleg 53 országban létezik a szociális munka ezen speciális gyakorlata. Magyarországon szórványosan léteztek ún. kísérleti programok, majd a képzésben is megjelent kifejezetten ez a terület; áttörést a 2018/19-es tanév hozott. A második tanévet kezdték meg 2019. szeptember 3-án a területen dolgozó szakemberek.
Óvodai és iskolai környezetben töltjük munkaidőnk nagy részét, igyekszünk aktív részesévé válni a hozzánk tartozó intézmények életének, és ideális esetben ebben partnereink a pedagógusok. Külsősként vagyunk jelen az intézményekben (ügyeleti időben és azon felül is, ha foglalkozásokra, eseményekre hívnak minket), a területileg illetékes családsegítő és gyermekjóléti központok munkatársaként. Egy óvodai és iskolai szociális segítő több intézményt lát el.
Kikkel dolgozunk?
Intézményvezetők, osztályfőnökök, pedagógusok, óvoda- és iskolapszichológusok, fejlesztőpedagógusok, gyógypedagógusok, családsegítők, esetmenedzserek, és minden olyan szakember, akikkel munkánk során kooperálni tudunk például közös prevenciós foglalkozásokat vezethetünk az intézményekben, különféle témakörben.
Feladatunk - általános megközelítésben - a prevenció, azaz a veszélyeztetett helyzet korai felismerése, megelőzése, a gyermekvédelmi jelzőrendszer - jelzőrendszeri tagok - segítése. Munkánk fontos része az ismeretátadás - társadalmi problémák, jelenségek "feldolgozása" interaktív - érzékenyítő órák, tematikus csoportfoglalkozások keretében.
Kiknek segítünk ezen felül?
Szülőknek, gyerekeknek.
Milyen problémával fordulhatnak hozzánk?
- iskolai konfliktusok - kortárs bántalmazás, internetes zaklatás
- kommunikációs, együttműködési zavarok
- beilleszkedési, magatartási problémák
- tanulási nehézségek
- szenvedélybetegség
- változás a család életében, veszteség, krízishelyzet (munkanélküliség, betegség, válás, anyagi problémák, lakhatás stb.)
- konfliktusos kapcsolat a szülők között, válás
- gyermek életére kiható problémák, melyek megoldásához segítségre van szükség (pl. szenvedélybetegség)
Milyen végzettség szükséges a munka ellátásához?
Egy korábbi szakmai ajánlást idézve: felsőfokú szociális szakképzettség, iskolai szociális munkás, család- és gyermekvédő tanár, család- és gyermekvédő pedagógus, család- és gyermekvédelem szakos pedagógus, ennek hiányában gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó oklevéllel rendelkező: nevelőtanár, pedagógus, pedagógiai előadó, pszichopedagógus, gyógypedagógus.