Az óvodai és iskolai szociális segítő szolgáltatást kötelező jelleggel vezették be a köznevelési intézményekben: ovikban, iskolákban. Nemcsak állami intézményekben kell biztosítani, elérhetővé tenni, egyházi, alapítványi, és akkreditált magánintézményekben is.
A fogadtatás, mint azt már korábban írtam, intézményenként, sőt, intézménytípusonként változó.
Nyilván teljesen más a hozzáállása egy magániskolának, melyet a szülők által fizetett tandíjak tartanak fenn, mint egy állami fenntartású intézménynek. Nem lehet, nem szabadna fenntartói oldalról megközelíteni a kérdést: hol van ránk nagyobb szükség?
Kénytelenek vagyunk elfogadni, ha zárt ajtók fogadnak bennünket, és az együttműködésünk a tanév eleji „papírmunkában" kimerül. A három legfontosabb dokumentum, amivel tanév elején felkeressük intézményeket: együttműködési megállapodás, szükségletfelmérés, szülői hozzájáruló nyilatkozatok.
Ha csoportfoglalkozást szeretnénk tartani (jellemzően intézményi igény alapján) egy iskolában, az első, amit meg kell néznünk: a szülő(k) hozzájárult(ak)-e ahhoz, hogy gyermek(ük) ilyen foglalkozáson részt vegyen. Nagyon érdekes lenne összevetni országos viszonylatban a tapasztalatokat ennek kapcsán. Nem foglalkozhatunk gyermekekkel sem egyéni, sem csoportos szintén, ha ehhez nem járul hozzá a szülő.
Ha csapatfejlesztő, csapatépítő játékos-kreatív foglalkozásokat kér egy osztályfőnök, mert megítélése szerint fokozottan szükség van erre, nagyon hülyén veszi ki magát, ha a közösségből akár csak egy gyermek hiányzik ezekről a prevenciós célú foglalkozásokról, mert az anyukája, apukája nem engedi el valamiért... A "kizárt" gyermeket (általában) ilyenkor beültetik egy másik osztályba... Érdemes belegondolni: hogyan éli meg ezt egy gyermek? Az óvodai és iskolai szociális segítő által vezetett foglalkozásokon egyébként jelen van az osztályfőnök vagy pedagógus is - érdemes is ragaszkodni ehhez.
Egy új szolgáltatást nyilván akkor lehet elfogadni, ha megvan hozzá a kellő információ, ismeret. A bevezetés éveiben éppen ezért arra (is) kell törekedni, hogy az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységet minél többen megismerjék.
***
Részletes szakmai anyag, amiből lehet tájékozódni:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/efop194/projekthirek/efop194_utmutatok/